Lederskap Korsets Seier
Siste fra bloggen
En solid invitasjonskultur
Når Guds kjærlighet treffer deg vil du gjerne dele den!
Les hele innlegget
ABC i menighetsplanting
-Vi skal gjøre det enkelt å plante menighet i Pinsebevegelsen, skriver leder for PLANT Fred Håberg.
Les hele innlegget
Om å stå under lederskap
Bli kvitt lederallergien. Søk å bli lett å lede!
Les hele innlegget
Feedback fremover

Feedback fremover

 
 
 
 
Publisert 23. Februar 2013
En god feedback-kultur tar fremover!

For noen år siden satt jeg i klasserommet i første timen til professor Kuivinen ved Nortwestern College. Jeg følte lettelse. Flere av mine medstudenter var utestengt fra klasserommet fordi de hadde kommet for sent. Prof. Kuivinen hadde et poeng han ville understreke: Kom aldri for sent til hans timer. Et tydelig budskap, som også ble forsterket da han fortalte om situasjonen hvor han sa opp en av sine ansatte fordi han kom for sent første dag på jobb. Vi kunne være takknemlige for å få lære leksen tidlig i livet.

Som ledere i menigheten har vi muligheten til å forme, justere og utruste folk for utfordringer de vil møte i livet. Ved å være tydelige i våre tilbakemeldinger gir vi mennesker rundt oss sjansen til å lære av sine feil, bli trygge på hvem de er og ha tro på det de kan bidra med. Jeg jobber i et konsulentselskap hvor vi allerede i ansettelsesintervjuet vektlegger hvor viktig en god feedback-kultur er for å kunne utvikle seg som konsulent, og vi deler gjerne våre førsteinntrykk av konsulenten.

Så hva gjør vi for å utvikle en slik positiv feedback-kultur i våre kirker og miljøer for å sikre et godt miljø for utvikling og vekst? Her er noen tanker om hva god feedback-kultur er.

1. God feedback-kultur tror på potensialet i andre. Du finner det du leter etter i andre. Du finner garantert feil om du ser etter det. Gode tilbakemeldinger starter derfor med at du har tro på det som er bra i andre. I stedet for å lete etter feil, uvaner, mangel på kunnskap og erfaring, bør utgangpunktet være å se etter det unike i den enkelte. Jesus er et forbilde i dette. Han så potensialet i mennesker som andre gjerne ikke hadde tro på. Disiplene hans var vanlige mennesker som han satset på og utrustet til å bygge sin kirke.

2. God feedback handler om å ta folk «på fersken» i å gjøre noe bra, i stedet for å kritisere dem for hva de gjør galt. Jo mer du «avslører» de rundt deg i å gjøre noe bra, jo mer vil du se dem gjøre gode framskritt. Jeg har oppdaget at det har større effekt å skryte av mine barn når de husker å ta skolesekker på rommet, enn å stadig kjefte over at de roter til gangen.

3. God feedback må være spesifikk. Et enkelt takk sier ikke mye. Vær derfor spesifikk i hva du ønsker å oppmuntre og fortell hvilken betydning det har. Jeg leder for tiden lovsangsarbeidet i kirken vår, og en av mine viktigste oppgaver er å oppmuntre den kulturen vi ønsker å skape. For at dette skal ha effekt, må jeg være konkret. Når en av våre nye lovsangsledere har ledet, forsøker jeg å si mer enn at «det var supert». I stedet kan jeg si: «Jeg observerte at du var fokusert, og at du utstrålte en ånd av tro som løftet forsamlingen. Du hadde et klart blikk på forsamlingen og ga rom for musikerne. Din entusiasme var smittende.»

4. God feedback fremmer karakter mer enn riktig handling. Det er viktig å se etter holdningen mer enn handlingene. I Romerne 12 oppfordrer Paulus menigheten til å «elske hverandre inderlig», «være glade i håpet, tålmodig i motgangen, utholdende i bønn». La oss anerkjenne folks trofasthet framfor at de kommer tidsnok, deres tjenestevillighet framfor at de er «hardt arbeidende». La oss være rause med å oppmuntre med ord som bekrefter folk for det de er framfor hva de gjør.

5. God feedback er framtidsrettet. «Hvis du fortsetter slik vil det lykkes!» Vi ønsker ikke å fostre verdensmestre som ikke ser behov for å strekke seg ytterligere.

6. God feedback kan gjerne gis offentlig. Mens negativ feedback bør tas privat, kan positiv feedback tas mens andre hører. Det ærer den som får ros, og gir gode eksempler for å framelske en positiv feedback-kultur.

7. En god feedback-kultur gir rom for formaning. Et trygt miljø hvor man er akseptert for den man er, er det beste stedet for korrigering. Med et slikt miljø unngår man gjerne at folk går i forsvar når vi kommer med innspill til endring. Alle trenger å gjøre endringer og justeringer for å vokse.

Det hører med til historien fra min studietid at den ansatte som ble sparket fra professor Kuivinen sitt firma tok kontakt med ham igjen etter et par år og takket ham for å ha lært ham en viktig holdning i livet. La oss ikke være redde for å påvirke mennesker rundt oss!

Feedback fremover

 

Gina Gjerme er gift med Øystein, og sammen har de tre barn. Gina og Øystein er pastorer for Salt Bergenskirken. Til daglig jobber Gina i konsulentfirmaet Cap Gemeni.

 
 
Powered by Cornerstone