Lederskap Korsets Seier
Siste fra bloggen
En solid invitasjonskultur
Når Guds kjærlighet treffer deg vil du gjerne dele den!
Les hele innlegget
ABC i menighetsplanting
-Vi skal gjøre det enkelt å plante menighet i Pinsebevegelsen, skriver leder for PLANT Fred Håberg.
Les hele innlegget
Om å stå under lederskap
Bli kvitt lederallergien. Søk å bli lett å lede!
Les hele innlegget
7 råd til kristne ledere om hvordan mislykkes/lykkes på sosiale medier
Copyright
: Illustrasjon: Shutterstock

7 råd til kristne ledere om hvordan mislykkes/lykkes på sosiale medier

 
 
 
 
Publisert 04. Februar 2013
"Alle" er på sosial medier! Hvordan kan du som kristen leder takle disse arenaene best mulig?

Lyst til å vite hvor de menneskene du leder, er i løpet av uka? De er på nett – nærmere bestemt på Facebook og Twitter. Disse to sosiale media-plattformene har vokst seg større enn noen kunne forestille seg, på bare noen få år.

Noen interessante fakta om Facebook:

-       Facebook har per dags dato over 600 millioner brukere på verdensbasis!

-       2,6 millioner nordmenn er på facebook (www.halogen.no 2012)

-       En gjennomsnittlig bruker av siden, er pålogget 20 timer i måneden

Selv om twitter har færre brukere, har denne plattformen allikevel massiv innflytelse.

-       Twitter har mer enn 200 millioner  brukere

-       I gjennomsnitt ”postes” det 1 milliard(!) innlegg per uke.

-       Twitter var et viktig verktøy under ”den arabiske våren” i 2012.

Det er med andre ord åpenlyst at disse plattformene, er blant verdens største. Så hvorfor er vi som kristne ledere av og til så svake på å utnytte disse sterke verktøyene?

 

Digital kompetanse

Vi bruker sjelden mye tid på å debattere i hvilken grad vi skal bruke penner. VI blir heller ikke skeptiske, om noen tar notater under en gudstjeneste eller under et stabsmøte. Papir og blyant er tilgjengelig overalt, og det er slett ikke unaturlig at man både dag og natt, noterer ting vi kommer på eller skal huske. Vi blir snarere oppmuntret til å gjøre det.

Hva om noen kom til deg og sa; ”Vær  snill og ikke send meg noen notater, eller ikke gi meg noen skriftlig informasjon. Jeg er ikke interessert i verken skriving eller lesing. ” Eller; ”Lesing eller skriving, sier du? Slikt har ikke jeg tid til!” Eller; ”Jeg forstår meg ikke på alt det maset om å skrive. Alle disse bokstavene hele tiden. De gir ingen mening for meg.”

Det blir for dumt å si noe slikt, ikke sant? Allikevel er dette tankegangen til mange kristne ledere, når det kommer til sosiale media-sider som twitter og facebook.

I det internettsamfunnet vi lever i, er digital kompetanse like viktig som tradisjonell kompetanse. Å vite hvordan du skal manøvrere de sosiale media-plattformene, er like viktig som å vite hvordan man skal bruke en penn.

Folk snakker ofte om hvor mye tid folk bruker online versus offline. Hvordan vi forholder oss til relasjoner vi har på nett, opp mot våre relasjoner i det virkelige livet. Hvordan vi kommuniserer på nett og i det virkelige livet. Men dette tror jeg er feil å fokusere på.

Internett, kommunikasjon og sosiale medier, er allestedsnærværende. Folk er alltid ”på”, alltid ”pålogget”. Vi er godt på vei mot alt dette er blandet, og det ikke lenger blir noe skille mellom online- og offline-virkeligheten. Vi kan møte en person via Skype, samtidig som vi samtaler med en tredjepart som sitter ved siden av oss. Vi ser bilder fra ferien til medarbeideren vår på nettet, for så å få en oppdatering muntlig, ved kaffemaskinen, dagen etter.

 

7 måter ledere kan mislykkes på sosiale media-plattformer

All form for kommunikasjon har regler, noen tydelige, noen utydelige. Bryter du med reglementet kan du risikere å miste kontakten med menneskene du forsøker.

Tradisjonelle skribenter gjør dette når de gjør omfattende grammatiske eller stavelses feil. Talere mislykkes når de ikke passer på å holde kontakt med sitt publikum, og prater i vei, uten egentlig å nå frem.

Dessverre er det slik at mange pastorer og ledere ikke forstår det uskrevne reglene på Twitter og Facebook. Som et resultat mislykkes de i stor skala, i bruken av disse mediene.

Det er vesentlig å forstå at Facebook og  Twitter handler om relasjoner. Det handler ikke først og fremst om å få flest mulig ”følgere” eller ”venner”. Det handler ikke først og fremst om å få ut budskapet ditt, eller promotere din egen tjeneste. Det handler om å elske og tjene mennesker.

Her følger 7 ting som du burde unngå å gjøre på Facebook eller Twitter. (Bare for å være tydelig: Jeg skriver her om din personlige profil, ikke en Facebook fanside eller Twitterprofilen til menigheten eller tjenesten din.)

1.     Unngå og ”gå i baret”. Mange ledere har havnet i problemer, fordi de ”glemte” at det de skriver på Facebook eller Twitter kan sees av alle . Ikke skriv innlegg når du er sint, eller frustrert. Ikke kritiser andre. Ikke skriv innlegg som kan skjemme deg, din familie eller andre. Bruk heller ikke profilen din til å kritisere andre menigheter eller ledere.

2.     Unngå å bare prate om din menighet eller tjeneste. Når folk blir din ”venn” eller ”etterfølger”, er det fordi de vil kommunisere med deg, som person, ikke som talsmann for din menighet eller tjeneste.

3.     Unngå å skrive bare om deg selv. Om du besøker en sosial tilstelning, liker du da å omgås med folk som kun snakker om seg selv, og aldri tar seg tid til å høre hvordan du faktisk har det, eller hva du mener eller er interessert i? I tilfelle, ikke bli en slik person på nett heller.

4.     Unngå å bli ”han eller hun som aldri svarer” på henvendelser. Om du aldri ringer opp igjen om når folk prøver å nå deg, eller ikke svarer på meldinger, vil det over tid være ødeleggende for dine relasjoner med andre. Det samme prinsippet kan overføres til Twitter og Facebook. Om du kun sjekker profilene dine en gang hver annen uke så kommer det til å sette en stopper for gode relasjoner. Om du ikke svarer på private beskjeder, eller ikke kommenterer når folk skriver på ”veggen” din, eller ikke gir en enkel respons når folk svarer deg på dine Twitter-oppdateringer, så kommer de til å bli mindre og mindre interessert i å kommunisere med deg, og oppleve det som at du ignorerer dem.

5.     Unngå å ta på deg en ”maske”. Kristne ledere har en tendens til å tror at de må fremstå perfekte. Men sannheten er at ingen er perfekte, og det er noe alle vet. Om du fremstiller deg selv som at alt er topp hele tiden, vil du fremstå som lite autentisk. Om du oppleves som at du aldri gjør feil, så kan du gjøre det vanskeligere for andre å uttrykke seg, når de gjør feil, eller føler seg usikre.

6.     Unngå å opptre som ”politi” i forhold til språk og moral.

Dine Facebook-venner og Twitter-følgere er ikke perfekte, og forhåpentligvis har du ikke bare kristne venner heller. Derfor kommer noen av dem til å skrive stygge ord, legge ut bilder og statuser som er kritikkverdige. Om noe er virkelig ille, så kan man vurdere å kontakte personen på en privatmelding, men ikke kritiser folk ”offentlig” på siden. Det kan oppleves uheldig og dømmende.

7.     Unngå å debattere og skape splittelse. Debatter, enten de er på nett eller i virkelig liv, leder sjelden til at noen av partene skifter mening rundt et tema. Diskusjon i seg selv er bra, men om debatten blir personlig eller opphetet, er det på tide å tone det ned. Politiske saker og personangrep kan være særlig følsomt.

Høres det ut som et minefelt? Muligens. Men husk, relasjoner er alltid komplisert.

Når du bruker Twitter og Facebook må du derfor være forberedt på at du kan komme til å gjøre feil. Derfor, vær ydmyk og si unnskyld om du kommer til skade for å såre noen, og lær av din sukkseer og nederlag, og ikke minst lær av andre brukere.

 

7 måter ledere kan lykkes på sosiale media-plattformer.

Nå som vi har sett på noen av fallgruvene på Facebook og Twitter, la oss se på hvordan du kan lykkes med sosiale media.

1.     Lytt. Jakob 1:19 sier,”Dette må dere vite, mine kjære søsken: Enhver skal være rask til å høre, men sen til å tale og sen til å bli sint.” (Bibelselskapet 2011) Ingenting kunne være mer viktig enn dette på Facebook og Twitter. Lytt mer enn du snakker. Ved å lytte, vil du lære å kjenne folk bedre og ikke minst vil du får forstålse for livene deres. Du vil forstå hvem som er såret, hvem som er frustrert, hvem som er på full fart opp og frem, og du vil oppdage gaver folk har som kanskje ingen har lagt merke til.

2.     Be. Jakob 5.16 sier; ”En rettferdig manns bønn, har stor kraft og virkning.” Enten dine venner på sosiale media deler gode eller dårlige nyheter, suksess eller nederlag, så kan du alltid be for dem. Når du gjør det, så be om at Gud skal lede deg på hvordan du skal svare, på det de formidler. Det kan være han leder deg til å plukke opp telefonen å ringen noen for en prat eller lignende.

3.     Engasjer deg. Selvsagt er det slik, at om du bare lytter og ber, så kommer du ikke til å ha mye innflytelse på sosiale media. Ærlig talt, kommer ingen til å legge merke til at du er der. Du må vise dine venner og følgere, at du bryr deg. Kommenter og svar på folks oppdateringer. På Facebook, hver rask til å svare på meldinger og venneforespørsler. På Twitter, vær rask til å svare på direkte meldinger, og følg folk som akkurat her begynt å følge deg.

4.     Oppmuntre folk offentlig. En av de beste måtene å engasjere folk på, og vise at du bryr deg, er ved å oppmuntre folk offentlig. Det krever ikke stort heller. Å legge inn en oppmuntring på noens Facebook vegg, med noe så enkelt som; ”Gratulerer!” eller; ”Nydelig jobba!” eller; ”Ber for deg!”, viser personen og alle dens Facebookvenner at du legger merke til folk og virkelig bryr deg. Om du ”retweeter” en som følger deg sin ”Tweet”, eller responderer raskt på et innlegg, gjør samme nytten på ”Twitter”.

5.     Responder med en privat melding når det angår personlige og ømfintlige tema.

Facebook og Twitter gir deg muligheten til å henvende deg til folk på mer ”private måter”, så vel som ”offentlige måter”. Om noen skriver et innlegg om noe personlig og sensitivt, for eksempel at deres relasjonsstatus endres, eller at de har mistet jobben, de virker deppa, kan det i tillegg til å oppmuntre dem offentlig, være en ide å skrive en privat eller direkte melding. Ikke bare gir det deg muligheten til å skrive noe du kanskje ikke ønsker at hele verden skal kunne lese, men ved å stille mer åpne spørsmål, kan du skape rom for personen til å dele mer utfyllende og dyptgående om hvordan den faktisk har det.

6.     Vær personlig. Folk kobler ikke med deg på Twitter eller Facebook for å høre om Gud og kirken hele tiden. De vil gjerne relatere til deg som et menneske. Skriv innlegg på både Twitter og Facebook om hva som skjer i livet ditt utenom menighetsarrangementene også. Del bilder og video av din familietid. Fortell om andre hobbyer og interesser. Del linker til artikler du synes er viktige/spennende. Folk kobler heller ikke med deg fordi de vil se hvor perfekt livet ditt er alltid. Ikke bare skriv om det som er bra i livet ditt. Det er også i orden å dele dine frustrasjoner og utfordringer. Ingen av oss er perfekte. Vi er bare så heldige å ha blitt tilgitt, og ha DHÅ med oss i livet.

7.      Ta initiativ. Noen mennesker er redde for å ta initiativ for å koble med eller prate med pastorer og ledere på nett. Derfor, etter du har møtt noen i menigheten for første gang, så send dem en venneforespørsel, eller følg dem på twitter. Husk at Jesus omgikk med alle slags folk, så du burde ha venner og følgere på sosiale media-plattformer som ikke er kristne også.

Å bruke de sosiale mediene er ikke romforskning. Å lykkes med bruken, handler primært om å bruke sosial og emosjonell intelligens, og relasjonskunnskap som vi forhåpentligvis allerede har, og bruke den i den konteksten som de sosiale mediene er.

Når vi gjør det, legger Facebook og Twitter til rette for at vi kan involvere oss i menneskers liv gjennom uka, uavhengig av hvor vi og våre venner og følgere er, og uavhengig av hva vi gjennomgår eller gjør i livet. Sosiale medier multipliserer vår kapasitet til å leve med, elske og lede menneskene Gud har plassert i livene våre.

7 råd til kristne ledere om hvordan mislykkes/lykkes på sosiale medier
Copyright Foto: evangelismcoach.org

 

Artikkelen er oversatt til norsk etter avtale med Neue Magazine. Den er skrevet av Paul Steinbrueck, som er grunnlegger og sjef for OurChurch.com. Et firma som blant annet tilbyr konsulenttjenester for menigheter ifht bruken av sosiale medier. 

 
 
Powered by Cornerstone